Veganuary to organizacja non-profit, która zachęca ludzi na całym świecie do zmiany obecnej diety i spróbowania wegańskiego trybu życia w styczniu, czyli w czasie podejmowania nowych wyzwań i realizowania postanowień noworocznych!
Veganuary to kampania online, która wystartowała po raz pierwszy w styczniu 2014, po rozmowie odbytej rok wcześniej między współzałożycielami Matthew Gloverem i Jane Land. Podczas gdy program nadal koncentruje się na jednym miesiącu (styczniu), to w 2017 roku Veganuary zaczęło aktywnie promować swój wegański challenge jako całoroczną kampanię zdrowotną.
Uczestnicy otrzymują codzienne wsparcie e-mailowe i są zachęcani do aktywnej współpracy z Veganuary w obrębie social mediów. Veganuary.com to największa tego typu strona internetowa, która dostarcza odpowiedzi, dlaczego warto przejść na weganizm, a także wskazówki, jak to zrobić. Na stronie znajduje się ponad 1400 wege przepisów, wegański przewodnik po restauracjach, przewodnik dla początkujących wegan, a także najnowsze wiadomości i porady ekspertów.
Veganuary 2021 pobił wszelkie rekordy — ponad 582 000 osób na całym świecie zobowiązało się spróbować weganizmu w styczniu! Kampania od samego początku nabiera siły. Liczba zapisów wzrosła o ponad 200% w ciągu ostatnich trzech lat, a program przyciągnął uwagę mediów, od głównych gazet po wystąpienia w radiu i telewizji (Wielka Brytania).
Cele kampanii VEGANUARY
- Veganuary to organizacja non-profit, która zachęca ludzi do spróbowania weganizmu w styczniu lub w dowolnym innym miesiącu roku.
- Wspomaga zmienić nastawienie społeczeństwa do weganizmu, dostarczając jednocześnie wszystkich informacji i praktycznego wsparcia wymaganego, aby przejście na weganizm było tak łatwe i przyjemne, jak to tylko możliwe.
Na czym polega VEGANUARY challenge
Veganuary to bezpłatne 31-dniowe internetowe wyzwanie wegańskie online.
Po zarejestrowaniu uczestnicy otrzymują codzienne wsparcie e-mailowe (17,6 miliona e-maili w 2021). Uczestnicy współpracują również z Veganuary na platformach społecznościowych, aby dzielić się swoimi doświadczeniami i oferować sobie nawzajem wsparcie. W 2021 r. hashtag Veganuary miał do końca miesiąca ponad 170 milionów wyświetleń na platformie TikTok.
Treść kampanii obejmuje trzy główne obszary zachęcające do odkrywania wegańskiego stylu życia:
- Dobro zwierząt,
- Dbałość o środowisko,
- Dbałość o zdrowie osobiste.
Reklamowanie całej akcji odbywa się przede wszystkim online za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dodatkowe wsparcie medialne zapewnia coroczna kampania transportu publicznego, opłacana w ramach crowdfundingu. W 2021 roku kampania obejmowała setki billboardów, plakatów i banerów. Organizatorzy zapewniają coroczną huczną premierę z uczestnictwem mediów i budują stałe relacje z firmami i markami, aby pomóc Veganuary dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Działania obejmują sponsorowanie popularnych marek wegańskich, sieci restauracji wprowadzających „wegańskie specjały” (a nawet pełne menu!), filmy z przepisami i wiele innych.

VEGANUARY na przestrzeni lat
Veganuary z roku na rok zyskuje na popularności, a w 2021 pobił wszelkie rekordy!
2014 r. – 3300 uczestników
2015 r. – 12.800 uczestników
2016 r. – 23 000 uczestników
2017 r. – 59 500 uczestników
2018 r. – 168 500 uczestników
2019 r. – 250,310 uczestników
2020 r. – 402,206 uczestników
2021 r. – 582 538 uczestników
VEGANUARY w 2021r. na liczbach:
- Wzięło w nim udział 582 538 osób;
- 85% uczestników planuje co najmniej o połowę zmniejszyć spożycie produktów zwierzęcych po zakończeniu challengu;
- 74% uczestników było mięsożercami;
- 22% uczestników było w przedziale wiekowym 25-34; 22% było w wieku 45–54 lat; a 21% było w wieku 35–44 lat;
- Ponad połowa z uczestników wzięła udział w wyzwaniu z powodów etycznych, aby oszczędzić zwierzętom cierpienia (46%) lub chronić środowisko (21%), podczas gdy 22% stwierdziło, że ich główną motywacją jest zdrowie;
- Połowa uczestników zgłosiła poprawę ogólnego stanu zdrowia;
- Ponad połowa nie-wegańskich uczestników utrzymywała dietę w pełni wegańską przez cały miesiąc (61%);